arrow_back

Een gids tot e-maillijsten

Een van de sleutels tot goede e-mails is de juiste content naar de juiste mensen sturen. Toch zondigen velen tegen die regel door bijvoorbeeld een nieuwsbrief naar het hele klantenbestand te sturen. En dat terwijl er vaak zoveel onbenut potentieel is.

E-maillijsten vormen een belangrijk onderdeel van je marketing automationstrategie. Daarom is het belangrijk dat je weet wat er allemaal mogelijk is en welke best practices je moet volgen om er zo optimaal mogelijk gebruik van te maken.

Welke e-maillijsten bestaan er allemaal?

De ene lijst is de andere niet, laat dat duidelijk zijn. Er zijn verschillende manieren waarop je een e-maillijst kunt opbouwen. Vaak verschillen die naargelang het platform je gebruikt. Maar doorgaans zien we de volgende opsplitsingen:

  • Manueel vs. automatisch
  • Statisch vs. dynamisch

Manuele vs. automatische e-maillijsten

Een manuele e-maillijst spreekt voor zich. Je start met een lege lijst en gaandeweg voeg je er contacten aan toe.

Maar laat ons eerlijk zijn: we hebben het nog steeds over marketing automation. Manuele lijsten zouden je laatste toevluchtsoord moeten zijn om een e-maillijst samen te stellen.

Automatische lijsten zijn vanzelfsprekend veel interessanter. Ze nemen je dan ook veel werk uit handen.

In een automatische e-maillijst werk je met regels en filters om te bepalen wie er wel en niet in je lijst moet verschijnen. Denk dan bijvoorbeeld aan:

  • iedereen die het contactformulier invult;
  • iedereen die zaakvoerder als functietitel heeft;
  • iedereen die ooit al eens iets kocht bij jou.

De mogelijkheden zijn enorm, en zo’n lijst opstellen is ook geen rocket science.

Statische vs. dynamische e-maillijsten

En dan is er nog het verschil tussen statisch en dynamisch. Gelukkig is dat heel snel uitgelegd.

Een statische lijst bouw je eenmalig. Je platform zal de lijst nadien ook niet meer updaten. 

Een dynamische lijst blijft zichzelf aanpassen naarmate de data in je CRM verandert. Dat zorgt ervoor dat dit soort lijst altijd up-to-date zal zijn. 

Het spreekt voor zich dat statische en dynamische lijsten altijd automatische lijsten zijn. Manuele lijsten worden namelijk alleen by hand geüpdatet. 

Wat kenmerkt een gezonde lijst?

De gezondheid van je lijst mag je zeker niet onderschatten. Hoe ongezonder je lijst is, hoe vaker je in spamfilters terecht zal komen. Om je lijst gezond te houden, volg je best deze 3 vuistregels.

Bouw lijsten volgens inbound principes

Oftewel: Koop. Geen. Lijsten. Aan!

De eerste stap naar een gezonde lijst is simpel: bouw hem op een eerlijke manier op. Zorg ervoor dat de contacten zichzelf inschrijven in plaats van dat je je lijst aankoopt (wat trouwens illegaal is volgens de GDPR-wetgeving).

Correct opgebouwde lijsten hebben veel betere cijfers dan aangekochte. Simpelweg omdat ze weten waarvoor ze zich ingeschreven hebben en waarom.

Kijk naar engagement

Zorg ervoor dat de mensen in je lijst ook effectief geëngageerd zijn. Alleen zo ga je de juiste mensen op het juiste moment bereiken met de juiste content. 

Veel mailplatformen vragen je expliciet of je ook naar ‘unengaged contacts’ wilt sturen. En het lijkt heel verleidelijk om dat inderdaad te doen. Maar dat zorgt voor slechte statistieken, zoals meer hard bounces & unsubscribes, lagere open rates & click rates. Dat zorgt er op zijn beurt weer voor dat je ‘deliverability’ zakt. Of in mensentaal: minder mails belanden in de inbox.

Observeer en stuur bij

Een lijst is een dynamisch gegeven. Er komen mensen bij, anderen schrijven zich uit. En dat zijn zaken waar jij uit kunt leren.

Stel dat je merkt dat een hoog aantal contacten zich uitschrijft voor je e-mails. Waar ligt dat dan aan? Denk dan bijvoorbeeld aan volgende verklaringen:

  • je stuurt hen veel te vaak e-mails;
  • de content die je stuurt is niet relevant genoeg;
  • de content die je stuurt is wel relevant, maar niet goed of diepgaand genoeg.

Er zijn tientallen verklaringen waarom je contacten zich uitschrijven. Het belangrijkste is dat jij ervan leert en bijstuurt waar nodig. 

4 best practices om je e-maillijst te managen

Zo zie je maar dat een lijst meer is dan iets wat je eenmalig maakt. Je moet ervoor proberen te zorgen dat je lijst constant gevuld is met mensen die ook effectief geïnteresseerd zijn in wat je te zeggen hebt.

Maar wat zijn zoal best practices om daarvoor te zorgen?

Kies de juiste frequentie

Frequentie is een heikel punt als het op e-mails aankomt. Te vaak sturen en je stoort, te weinig sturen en je verliest aandacht. De absolute sweet spot vinden is niet gemakkelijk.

De juiste frequentie is een balans tussen enerzijds regelmatig iets van je laten horen en anderzijds iets te vertellen hebben. Een wekelijkse nieuwsbrief kan geweldig zijn. Maar zorg er dan wel voor dat je ook effectief iets nieuws hebt om over te schrijven. Als je wekelijks stuurt, maar steeds terugvalt op dezelfde verhalen, dan verliest je lijst automatisch interesse. 

En wie kan hen dat kwalijk nemen?

Probeer er alleszins voor te zorgen dat ALS je start met iets als een nieuwsbrief, je lijst je toch zeker elke maand hoort. Op die manier verwateren je contacten niet en zullen ook meer mensen geneigd zijn om je e-mail te openen en lezen.

Afhankelijk van hoeveel tijd en middelen je ervoor hebt, kan je zelfs je contacten hun eigen frequentie laten kiezen. Sommigen hebben graag wekelijks een e-mail, anderen eerder maandelijks. De maandelijkse mail is dan simpelweg een best of van de wekelijkse mails.

Zorg ervoor dat iedereen zich welkom voelt

Weet je wat verwarrend is? Geen enkele vorm van bevestiging krijgen wanneer je een formulier invult. Is je inzending goed binnengekomen? Ben je nu effectief ingeschreven? Wanneer mag je wat verwachten?

Allemaal onbeantwoorde vragen als je geen gebruik maakt van een soort welkomserie.

Een welkomserie lijkt iets overbodig. Maar het zorgt ervoor - de naam zegt het zelf - dat nieuwe contacten zich welkom voelen én dat ze weten wat ze van je moeten verwachten op het moment dat hun interesse en engagement het hoogst is.

Wat kan je zoal vertellen in een welkommail?

  • welk e-mailadres op de whitelist moet komen om te voorkomen dat je e-mails in de spamfolder terechtkomen;
  • wat ze wanneer van je mogen verwachten (over wat zal je sturen? Hoe vaak?);
  • hoe ze vragen kunnen stellen, hun voorkeuren aanpassen of zich uitschrijven;
  • welke incentive ze eventueel krijgen voor hun inschrijving ( 5 euro korting in de webshop bijvoorbeeld).

Zet in op niet-geëngageerde contacten

De meeste lijsten updaten zichzelf automatisch na unsubscribes of hard bounces om te voorkomen dat je e-mails blijft sturen naar die contacten.

Dus in principe stuur je altijd alleen naar die e-mailadressen die je mails willen ontvangen. 

Maar is dat wel zo?

Er zal altijd een deel van je e-maillijst zijn dat totaal niet interageert met je e-mails. Ze schreven zich een tijd geleden in en ontvangen je e-mails nog steeds. Maar openen of lezen? Daar is geen sprake van.

Zoals eerder gezegd: hoe meer je lijst interageert met je e-mails, hoe beter. Je wilt die niet-geëngageerde contacten dus ofwel heractiveren ofwel uit je lijst verwijderen.

Dat is waar heractivatiecampagnes van pas komen. Zeg dat je ze al een tijdje niet meer hoorde of zag, dat je ze mist. Steek er een call-to-action in richting een aantrekkelijk aanbod of een relevante blog. Zorg er zeker voor dat de e-mail een prikkelend onderwerp bevat. 

En dan is het simpel: interageren is behouden, niet interageren is verwijderen.

Verstop die unsubscribe button niet

Unsubscribes zijn niet leuk. Klopt. Hoe meer unsubscribes er zijn, hoe meer de gezondheid van je lijst en je deliverability in het gedrang komt.

Sommigen denken dan dat het misschien helpt om de unsubscribe button moeilijk vindbaar te maken. Want de meeste mensen zijn lui. Als ze het niet meteen vinden, geven ze snel op en blijven ze in je lijst.

Toch moet je het erg simpel maken om jezelf uit te schrijven omwille van 2 redenen.

Ten eerste: je zou niet bang mogen zijn van unsubscribes. Als je je lijst op een logische manier opbouwt, dan zou iedereen in de lijst enige interesse moeten tonen in wat je te zeggen hebt. En als je toch bang bent van unsubscribes… Heb je dan wel alle best practices gevolgd? Stuur je dan wel relevante content naar het juiste doelpubliek?

Ten tweede: het houdt je lijst gezond. Je hebt liever een lijst van 90 geëngageerde contacten en 10 unsubscribes dan een lijst van 100 mensen waar een deel niet geïnteresseerd is in wat je te zeggen hebt.