arrow_back

Waarom starten met marketing automation?

marketing automation local_offer

Steeds meer bedrijven wagen zich aan marketing automation om hun bestaande processen te optimaliseren en om de conversiekans van nieuwe leads te maximaliseren. Niet onlogisch, want het brengt veel voordelen met zich mee die leiden naar hetzelfde einddoel: duurzaam groeien

Dus waarom zou jij nu inzetten op marketing automation? We sommen de voornaamste voordelen voor je op!

Alle data op één plek

Gebruik je nog geen marketing automation? Dan bestaat de kans dat jij werkt met relatief versnipperde data. Je werkt met verschillende platformen die niet per se geïntegreerd zijn met elkaar. Denk bijvoorbeeld aan MailChimp, Unbounce o Excel.

Maar wat als je die tools binnen handbereik op hetzelfde platform hebt?

Een marketing automation tool is best vergelijkbaar met een Zwitsers zakmes. Je kunt er een enorm deel van je marketingactiviteiten mee uitvoeren. Denk dan aan:

  • klant- en leaddata bijhouden in een CRM-systeem;
  • Mails uitsturen;
  • Rapportages opmaken van je campagnes en verkeersbronnen;
  • Landingspagina’s bouwen;
  • Formulieren opstellen.

En nog veel meer. Het feit dat alles op 1 plek te vinden maakt je werk gemakkelijker én je stemt ook gewoon veel vlotter af met collega’s. 

Marketing & sales: twee handen op één buik

undraw_shared_goals_3d12

In veel bedrijven zijn marketing & sales als katten & honden. Door onvoldoende af te stemmen met elkaar heerst er vaak een spanning tussen de 2 departementen.

Maar automation zorgt ervoor dat die communicatie op gang komt. Want marketing automation is en blijft het voorbereidende werk op een salestraject. In veel gevallen sluit het zelfs naadloos aan bij geautomatiseerde salesprocessen.

Uiteindelijk zorgt het ervoor dat:

  • sales zich meer bezighoudt met de juiste leads;
  • marketing meer zicht heeft op wat de juiste doelgroep is.

Door regelmatig af te stemmen met elkaar optimaliseer je je lead generation- en nurturing inspanningen continu. Het eindresultaat is betere leadkwaliteit & meer omzet.

Bespaar tijd

Een essentieel doel van marketing automation is dat het arbeidsintensieve manuele processen uit handen neemt. Dat zorgt ervoor dat jij meer tijd hebt om je te focussen op the bigger picture, zoals strategie en bijbehorende marketingcampagnes.

Wilt dat zeggen dat marketing automation eenset and forget’-oplossing is? Absoluut niet. Je moet regelmatig in je tool duiken om alles op te volgen en te optimaliseren. Maar alles opgeteld gaat zowel het marketing- als het salesteam hopen tijd besparen. 

En dat heeft positieve gevolgen voor je resultaten. 76% van alle bedrijven die van start gaan met marketing automation zien een positieve return voor het einde van het eerste jaar (Marketo).

Meer juiste leads, meer conversies

undraw_business_deal_cpi9

Elke nieuwe klant komt ooit binnen als lead. Daarin is er een duidelijk onderscheid tussen kwaliteit en kwantiteit. Met veel niet-kwalitatieve leads ben je bijna even veel als bitter weinig juiste leads.

Met andere woorden: je wilt een juiste balans vinden tussen enerzijds de juiste leads en anderzijds de hoeveelheid leads die je genereert.

Marketing automation is geen shortcut naar die balans. Maar het levert je wel de inzichten die je nodig hebt om je lead generation te finetunen. 

Dankzij marketing automation tools zoals SharpSpring of HubSpot achterhaal je:

  • of bepaalde types leads wel oor hebben naar je verhaal;
  • wat wel en niet werkt om nieuwe leads te nurturen tot klant.

Het is op die manier dat je zowel je lead generation als je lead nurturing processen optimaliseert. Je leert je doelgroep steeds beter kennen en zo stem je de campagnes beter op hen af. Vervolgens voed je hen met de juiste content op het juiste moment om de kans dat ze tot een aankoop overgaan te maximaliseren.

Timing & momentum

Het grootste deel van alle Belgische bedrijven zet nog niet in op marketing automation. Ze sturen sporadisch een mail naar hun database. En dat is jammer. Want op die manier creëer je een soort knipperlichtrelatie met je leads.

Wanneer iemand data achterlaat voor je, dan heb je de aandacht. Je wilt die aandacht grijpen en ook effectief blijven vasthouden. 

Met marketing automation stel je handige flows in waarmee je je leads persoonlijk, frequent én op het juiste moment contacteert met waardevolle content.

Bekijk het als een date. Als je vooruitgang wilt boeken na een eerste date, dan moet je een tweede date plannen en nog eens terugbellen. Dat is exact hetzelfde principe. Als je sporadisch eens een berichtje stuurt, dan verliest de andere de interesse en vindt hij/zij wel iemand anders. 

Het is dus door het ijzer te smeden wanneer het op z’n heetst is dat je momentum creëert. Dat momentum zorgt ervoor dat je lead evolueert van nieuwe lead naar Marketing Qualified Lead, Sales Qualified Lead en uiteindelijk klant!

Inzicht in al je digitale efforts

undraw_data_report_bi6l

Rapportage is niet altijd vanzelfsprekend. Je hebt een dashboard in Google Ads of Facebook Ads. Dan heb je weer inzichten uit Google Analytics. Met wat geluk beschik je over een uitgebreid rapport in Google Data Studio.

In marketing automation tools heb je een compleet overzicht van wat je digitale inspanningen allemaal opleveren, gaande van zaken als kosten tot return on investment, het aantal gegenereerde leads of verkopen.

Dat zorgt ervoor dat jij een veel beter overzicht hebt van je digital marketing. Oftewel: op basis van die data kan jij je inspanningen optimaliseren om betere cijfers neer te zetten.

Personalisatie

Niemand wordt graag behandeld als een nummer. Integendeel: iedereen voelt zich graag speciaal en goed behandeld. Dat is wat jij doet als je je marketingcommunicatie personaliseert.

Elke goede marketing automation tool bevat tal van middelen om je content af te stemmen op de voorkeuren van je database. Op basis van gedrag of kenmerken bepaal je snel en gemakkelijk wie welke content moet krijgen. 

Het gaat zelfs zo ver dat je mails dynamisch kunt instellen. Daarmee bedoelen we dat de content van je mail zich aanpast naargelang wie de mail ontvangt. Zo leg je voor een salesprofiel een andere nadruk dan voor een marketingprofiel. Zij hebben andere doelen die ze willen bereiken. Hoe beter jij daarop inspeelt, hoe impactvoller je communiceert.

Schaalbaarheid

undraw_stepping_up_g6oo

Marketing automation is geen oplossing om alleen op korte termijn toe te passen. Eens je ermee start, is het de bedoeling dat je er lang mee werkt. 

Gelukkig is zowat elke (goede) marketing automation tool schaalbaar. In de meeste gevallen hangt je abonnementsprijs af van het aantal contacten in je CRM-systeem.

De meeste tools starten met een standaardprijs die voor iedereen hetzelfde is tot een bepaald aantal contacten. Nadien gaat die prijs trapsgewijs omhoog. 

Klaar voor marketing automation?

Marketing automation is een krachtige manier om nieuwe leads te genereren en bestaande klanten te nurturen. Pas je het goed toe, dan betekent het dat je cijfers de lucht inschieten, dankzij alle voordelen die we net vermeldden.

En jij? Ben jij klaar voor marketing automation?

Vraag nu je demo aan of stel je vraag!