Sales automation in 3 stappen
Strategie
Implementatie
Optimalisatie
Net als marketing automation gaat het bij sales automation om het automatiseren van verschillende processen, in het bijzonder verkoopprocessen.
Een goed opgezette sales automation tool zorgt ervoor dat je manuele, vaak tijdrovende en terugkerende salestaken automatiseert. Daardoor kan sales de juiste prioriteiten leggen en verhoogt de productiviteit aanzienlijk.
Enkele voorbeelden van handige sales automation functies zijn:
Kortom zorgt sales automation ervoor dat jij communicatie met koude leads automatiseert en die met koopklare leads zelf opneemt. Jouw tijd zal meer kruipen in kwalitatieve gesprekken met warme leads.
Vaak heeft de sales-afdeling niet het volledige overzicht van de customer journey die een klant doormaakt of in welke fase van het beslissingsproces een lead zich bevindt. Bovendien is het koffiedik kijken van waar bepaalde leads komen, waarom er sommige prospecten niet converteren en hoeveel deals er de volgende maand zullen afgesloten worden. Daar biedt de juiste sales automation tool een goede oplossing om een inzicht te geven in het totale verkoopproces zodat je direct de gepaste acties kan ondernemen.
Doordat je het salesproces gaat automatiseren kan je een veel groter volume aan en komt er weer tijd vrij voor kwalitatievere gesprekken met je leads.
Doordat je een centraal verzamelpunt hebt voor alle info over je leads en klanten krijg je een duidelijk en correct overzicht.
Door het automatisch verzamelen van je sales data blijft alles consistent doorheen de hele organisatie.
Strategie
Implementatie
Optimalisatie
Allereerst is het belangrijk om een duidelijke sales automation aanpak op papier te zetten. Zo wordt er gekeken naar de huidige aanpak en hoe we deze kunnen gieten in een automated-aanpak met als doel om het aantal kwalitatieve gesprekken met SQL's te verhogen.
In deze fase gaan we de sales tool (CRM) opzetten.
Hierbij zorgen we bijvoorbeeld voor:
Een integratie van bestaande CRM-systemen en tools
Visualisatie sales proces
Meeting scheduling
Automatische sales emails
Communicatie op maat
Inzichtelijke rapportage
Na de implementatie is het belangrijk om alles te evalueren.
In welke fase haken de leads af? Is de huidige aanpak van het sales team effectief genoeg? Dit zijn maar enkele voorbeelden van vragen die we ons kunnen stellen.
Op basis van deze antwoorden sturen we bij waar nodig om de customer journey en onze sales aanpak te perfectioneren.
Klaar voor automation?
FAKTOR21 staat voor maatwerk. Jouw merk verdient een sales automation aanpak gebouwd op wat jou uniek maakt. Door de sterktes van je merk te combineren met uitstekende doelgroepkennis verander je binnen de kortste keren in een leadmagneet.
Diepgaande intakegesprekken
Meer kwalitatieve leads
Communicatie op maat van je doelgroep
Meer business. Meer groei.